Reglement

Doelstelling van het huishoudelijk reglement
Onze vereniging heeft bij de oprichting in 1954 Statuten laten opstellen. Bij verenigingen is dat niet alleen gebruikelijk, maar zelfs noodzakelijk. Statuten zijn de grondregels van de club. Ze zijn notarieel vastgelegd en hebben daarmee een dwingend karakter gekregen. Niemand kan en mag er omheen. De vereniging kan ze ook niet op eigen houtje veranderen. Wijzigingen kunnen weliswaar worden aangebracht, maar dit kan alleen door de Algemene Vergadering worden besloten en moeten vervolgens notarieel worden bekrachtigd. In de Statuten zou men alles tot in de kleinste details kunnen regelen, maar dat zou niet zo verstandig zijn. Want de tijden veranderen, de leden veranderen en de opvattingen over wat wel en wat niet kan en mag veranderen eveneens. Daarom worden in Statuten alleen zaken geregeld,waarvan te verwachten is, dat daarover gedurende een groot aantal jaren eenstemmigheid zal blijven bestaan. Maar naast de hoofdzaken zijn er een heleboel (bij)zaken, waarover afspraken moeten worden gemaakt om een vereniging bestuurbaar te houden en elk lid tot zijn of haar recht te laten komen. Welnu, dat kan met behulp van een Huishoudelijk Reglement. Dat heeft een even dwingend karakter als de bepalingen in de Statuten. Het voordeel is dat het Huishoudelijk Reglement door de vereniging zelf in de Algemene Vergadering kan worden aangepast als daaraan behoefte is. Hier hoeft dus geen notaris bij te worden ingeschakeld.

Artikel 1
De vereniging draagt de naam: Gymnastiek Vereniging Barendrecht (GVB). Zij is gevestigd in de Gemeente Barendrecht.
Artikel 2
De vereniging heeft als doel de gymnastiek in de ruimste zin van het woord te stimuleren. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan meisjesturnen, jongensturnen, selectieturnen, ouder- en kindgym, ritmische gymnastiek en jazzdance.
Artikel 3
Om dit doel te bereiken biedt GVB op vaste tijden praktische gymnastiektrainingen aan. Ze verzorgt uitvoeringen en demonstraties. Daarnaast neemt ze deel aan wedstrijden en organiseert de GVB deze ook jaarlijks. Verder maakt ze gebruik van alle wettige middelen die het doel kunnen bevorderen.
Artikel 4
Het verenigingsjaar loopt van 1 januari tot en met 31 december.
Artikel 5
De vereniging is aangesloten bij de Koninklijke Nederlandse Gymnastiek Unie (KNGU).
Artikel 6
De vereniging heeft:
a. seniorleden;
b. juniorleden (tot 18 jaar);
c. begunstigende leden;
d. ereleden.
Artikel 7
Seniorleden en juniorleden zijn altijd natuurlijke personen.
Begunstigende leden (donateurs) kunnen ook rechtspersonen , verenigingen of bonden zijn.
Seniorleden zijn 18 jaar of ouder en mogen deelnemen aan trainingen van de vereniging.
Juniorleden zijn nog geen 18 jaar en mogen deelnemen aan de trainingen van de vereniging.
Begunstigende leden steunen de vereniging door een jaarlijkse bijdrage.
Ereleden zijn personen die de vereniging een bijzondere verdienste hebben verleend. Vanwege deze bijzondere verdienste worden zij door de Algemene Ledenvergadering met een meerderheid van ten minste tweederde van de geldige uitgebrachte stemmen als erelid benoemd. Ereleden hoeven geen contributie te betalen en hebben geen stemrecht.
Alle leden worden automatisch lid van de KNGU, zoals staat aangegeven op het inschrijfformulier.
Artikel 8
Wie lid wil worden van GVB moet het aanmeldingsformulier invullen en ondertekenen. Het aanmeldingsformulier voor juniorleden moet door een wettelijke vertegenwoordiger (ouder of verzorger) worden ondertekend. Het inschrijfformulier moet worden ingeleverd bij de leiding en wordt door hen doorgestuurd aan de ledenadministratie. Door ondertekening verklaart het zich aanmeldende lid het eens te zijn met het Huishoudelijk Reglement en de Statuten en zich hier dus ook naar te zullen gedragen.
Artikel 9
Het bestuur is verantwoordelijk voor het toelaten van nieuwe leden. Als gebleken is dat de persoonlijke antecedenten van het zich aanmeldende lid hier aanleiding toe geven, zal het bestuur het nieuwe lid niet toelaten.
Nieuwe leden betalen contributie vanaf de eerste maand van deelname aan een groep. Daarnaast betalen zij ook eenmalig inschrijfgeld. De actuele tarieven van de contributie en het inschrijfgeld zijn terug te vinden in het Clubblad.
Artikel 10
De Algemene Ledenvergadering bepaalt bij afzonderlijk besluit per trainingsgroep en leeftijd de contributie en het inschrijfgeld . Er moet per kwartaal vooruitbetaald worden. Deze betaalwijze staat vermeld op de website.
Artikel 11
Het lidmaatschap eindigt:
a. door schriftelijke opzegging van het lid;
b. door opzegging namens de vereniging;
c. door ontzetting krachtens besluit van het bestuur.
d. door overlijden van een lid
Artikel 12
Elk lid dat zich schuldig maakt aan wangedragingen, de goede naam van de vereniging opzettelijk schaadt of in ernstige mate tekort schiet in zijn of haar verplichtingen ten opzichte van de vereniging, kan door het bestuur in staat van beschuldiging worden gesteld en als lid worden geschorst. Het bestuur belegt binnen drie weken na de vaststelling of de ontvangst van de aanklacht een bestuursvergadering. In deze bestuursvergadering krijgt de aangeklaagde gelegenheid zich mondeling te verdedigen. Het bestuur doet tijdens deze vergadering een uitspraak. Een en ander is niet van toepassing op hen die hun contributie niet of niet op tijd hebben
betaald. Het bestuur is wel bevoegd om na herhaalde waarschuwingen wanbetalende leden te royeren.
Artikel 13
Leden die vinden dat ze onterecht worden geschorst door het bestuur, kunnen hiertegen binnen drie weken bezwaar aantekenen op een Algemene Ledenvergadering. Dit geldt weer niet voor hen die de contributie niet of niet op tijd hebben betaald.
Artikel 14
Per groep, per discipline en evt. voor wedstrijden worden kledingvoorschriften opgesteld door het bestuur, indien noodzakelijk.
Artikel 15
Het bestuur bestaat uit ten minste vijf leden, o.a. een voorzitter, secretaris, penningmeester. Zij worden voor de tijd van drie jaar door de Algemene Ledenvergadering gekozen uit seniorleden en ouders van juniorleden. De voorzitter wordt gekozen tijdens de Algemene Ledenvergadering. Het bestuur wijst uit zijn midden een secretaris en een penningmeester aan. De overige functies worden in onderling overleg verdeeld. Om de onafhankelijkheid in het bestuur te bewaken zal de meerderheid van het bestuur niet uit leiding bestaan. In het dagelijks bestuur (voorzitter, penningmeester, secretariaat) mag maximaal één rol vervuld worden door een leid(st)er. De leden van het bestuur treden, volgens een vastgesteld rooster, af. Voorzitter, secretaris en penningmeester treden bij voorkeur niet in hetzelfde jaar af.In tussentijds ontstane vacatures wordt in de eerstvolgende Algemene Ledenvergadering voorzien.
Artikel 16
Een bestuurslid houdt op lid te zijn door verlies van een der bij reglement bepaalde vereisten. Het bestuur houdt toezicht op de naleving van statuten en reglementen. Het bestuur kan alleen rechtsgeldige besluiten nemen als meer dan de helft van de bestuursleden op de vergadering aanwezig is. Het bestuur vergadert zo vaak als de voorzitter dit nodig vindt of wanneer twee leden van het bestuur dit wensen.
Artikel 17
Het bestuur vertegenwoordigt de vereniging in juridische en alle mogelijke andere zaken. Ook kan zij bij andere dan juridische zaken iemand anders aanwijzen om de vereniging te vertegenwoordigen.
Artikel 18
De werkzaamheden van de voorzitter zijn onder meer:
– het vertegenwoordigen van de vereniging en het bestuur op officiële gelegenheden;
– het leiden van de Algemene Vergadering en het regelen van de uit deze vergadering voortvloeiende werkzaamheden;
– het leiden van de bestuursvergaderingen en het regelen van de uit deze vergaderingen voortvloeiende werkzaamheden;
– het leiden van de clubbijeenkomsten.
Bij afwezigheid van de voorzitter wordt deze vervangen door de vice-voorzitter.
Artikel 19
De werkzaamheden van de secretaris zijn:
– het bijhouden van de notulen van de vergaderingen;
– het voeren van de algemene correspondentie;
– het in geordende staat houden van het archief;
– het jaarlijks op de Algemene Ledenvergadering schriftelijk verslag uitbrengen van het afgelopen jaar;
– de verdere door het bestuur, na overleg met de secretaris, aan hem op gedragen werkzaamheden.( De secretaris wordt in zijn werk zonodig bijgestaan door de andere
bestuursleden).
Artikel 20
De werkzaamheden van de penningmeester zijn onder meer:
– het beheer van het vermogen en de financiën van de vereniging in overleg met het bestuur;
– het voeren van de daaraan verbonden financiële administratie;
– het opstellen van de jaarrekening en het financieel jaarverslag;
– het opstellen van de begroting en doen van een contributievoorstel;
– het verzorgen van de ledenadministratie;
– het innen van de contributies, subsidies en sponsorgelden;
– het controleren en betalen van facturen en urendeclaraties.
Artikel 21
De kascontrolecommissie is belast met de controle en het toezicht op het financieel beheer van de penningmeester en brengt hiervan schriftelijk rapport uit aan het bestuur. Dit rapport wordt aangeboden aan de jaarlijkse Algemene Ledenvergadering en zal leiden tot het al dan niet goedkeuren van het door de penningmeester gevoerde beleid. De kascontrolecommissie mag de boeken en bescheiden van de penningmeester inzien. Bij geconstateerde of vermoedelijke onregelmatigheden brengt zij onmiddellijk verslag uit aan het bestuur. De kascontrolecommissie bestaat uit twee leden en een reservelid. Zij worden door de jaarlijkse Algemene Ledenvergadering voor de periode van een jaar gekozen. Bestuursleden kunnen zich niet verkiesbaar stellen voor de kascontrolecommissie.
Artikel 22
Het materiaal en de bezittingen van de vereniging worden beheerd door een door het bestuur aan te wijzen persoon.
Artikel 23
Binnen zes maanden na afloop van elk verenigingsjaar houdt het bestuur een Algemene Ledenvergadering. In deze vergadering legt het bestuur onder andere verantwoording af over het gevoerde beleid. Buitengewone Ledenvergaderingen worden gehouden, indien het bestuur dit nodig vindt of indien minstens tien leden hiertoe een met redenen omkleed schriftelijk verzoek bij het bestuur hebben ingediend. Binnen vier weken na het ontvangen van dit verzoek moet het bestuur dan een Buitengewone Ledenvergadering organiseren. Als het bestuur dit verzuimt, hebben de betreffende leden het recht om zelf een Buitengewone Ledenvergadering te organiseren, mits
tijdig en behoorlijk bijeengeroepen.
Artikel 24
Het bestuur stuurt minstens vier weken voor de te houden Algemene Ledenvergadering een schriftelijke uitnodiging aan alle tot deze vergadering toelaatbare personen. In deze schriftelijke uitnodiging staan ook de tijd, plaats en te behandelen agendapunten vermeld. Alleen in spoedeisende gevallen mag het bestuur een ledenvergadering op kortere termijn bijeenroepen.
Artikel 25
Tot de Algemene Ledenvergadering hebben toegang:
a. seniorleden;
b. juniorleden ;
c. ereleden ;
d. begunstigende leden ;
e. wettige vertegenwoordigers van juniorleden. Alleen seniorleden hebben stemrecht.
Alle aanwezigen, behalve de juniorleden, hebben het recht om tijdens de Algemene Ledenvergadering rechtstreeks het woord te voeren of een voorstel in te dienen, indien dit voorstel ondersteund wordt door minstens vijf leden. Het voorstel moet uiteraard wel te maken hebben met de agendapunten die op dat moment worden behandeld. De Algemene Ledenvergadering neemt bij meerderheid van stemmen een beslissing over elk ingediend voorstel. Het is ook mogelijk schriftelijk voorstellen in te dienen. Deze moeten minstens tien dagen voor de Algemene Ledenvergadering aan de secretaris worden gestuurd.
Een lid kan een ander stemgerechtigd lid machtigen, om namens hem zijn stem uit te brengen.
Artikel 26
Op de agenda van de jaarlijkse Algemene Ledenvergadering staan ten minste de volgende agendapunten:
a. notulen van de vorige vergadering;
b. jaarverslag van de secretaris;
c. het financieel jaarverslag van de penningmeester;
d. verslag van de kascontrolecommissie;
e. vaststelling van de begroting en contributies voor het komende jaar;
f. verkiezing bestuursleden;
g. verkiezing kascontrolecommissieleden;
h. ingekomen voorstellen.
Voor elke openstaande bestuursfunctie draagt het bestuur indien mogelijk zelf een kandidaat voor. Als het kan, vermeldt ze de openstaande bestuursfunctie met bijbehorende kandidaat al in de schriftelijke uitnodiging voor de Algemene Ledenvergadering.
Artikel 27
Alle besluiten worden genomen met volstrekte meerderheid van de uitgebrachte, geldige stemmen. Bij staking van de stemmen over zaken is het voorstel verworpen, Stemming over personen gebeurt met gesloten briefjes, stemming over zaken gebeurt mondeling. Ongeldig zijn biljetten die niet zijn ingevuld, niet duidelijk zijn of biljetten die ondertekend zijn. Indien bij een stemming over personen niemand de volstrekte meerderheid heeft verkregen, vindt een tweede vrije stemming plaats. Is ook dan geen volstrekte meerderheid verworven dan moet een herstemming plaatsvinden tussen de twee kandidaten die bij de stemming het hoogste aantal stemmen hebben gehaald. Indien bij herstemming de twee kandidaten hetzelfde aantal stemmen hebben behaald, beslist het lot. Het Clubblad verschijnt vier maal per jaar en wordt verspreid onder seniorleden, juniorleden, ereleden, en begunstigende leden.
Artikel 28
In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, of een artikel voor meerdere uitleg vatbaar is, beslist het bestuur. Wijzigingen van dit reglement kunnen plaatsvinden in de Algemene Ledenvergadering na een verkregen meerderheid van tweederde van de uitgebrachte geldige stemmen. De voorstellen daartoe moeten ten minste drie weken voor de vastgestelde Algemene Ledenvergadering aan de leden op de gebruikelijke wijze zijn bekendgemaakt.
Artikel 29
Een voorstel tot ontbinding van de vereniging kan alleen behandeld worden in een Buitengewone Ledenvergadering, rekening houdend met de terzake geldende bepalingen van de statuten.
Artikel 30
Dit reglement treedt in werking met ingang van de dag, volgende op die waarin de Algemene Ledenvergadering het besluit daartoe heeft genomen. Dit reglement is op te vragen bij het secretariaat.
Aldus vastgesteld in de Algemene Ledenvergadering van 18 maart 1994.
Gewijzigd in de Algemene Ledenvergadering van 21 maart 1997.
Gewijzigd in de Algemene Ledenvergadering 2010
Namens het bestuur

Contact

Neem contact op met GV Barendrecht

"De Turnhal"

Flensburg 5, 2993 LS Barendrecht
Postbus 297, 2990 AG Barendrecht

E-mail: info@gvbarendrecht.nl
Website: www.gvbarendrecht.nl
Terug naar boven